Lasketaanko lootboxit uhkapelaamiseksi?

Netissä pelattavia moninpelejä ja kännykkäpelejä pidempään pelanneet ovat taatusti törmänneet lootbox-nimiseen ilmiöön. Suomen kielessä puhutaan toisinaan myös yllätyslaatikoista, mutta etenkin nettikielenkäytössä englanninkielisellä lootbox-termi on jo varsin vakiintunut.

Tiesitpä tai et, mitä lootboxit ovat, tästä tekstistä pääset lukemaan asiasta rutkasti lisätietoa. Ennen kaikkea pureudumme monia askarruttavaan kysymykseen siitä, lasketaanko lootboxit uhkapelaamiseksi.

Mitä lootboxit ovat?

Lootboxit ovat nimensä mukaisesti eräänlaisia saalislaatikoita, joita pelaajat voivat löytää useissa nettiin yhteydessä olevissa peleissä. Lootboxin sisältä voi pelistä riippuen löytyä esimerkiksi pelin sisällä käytettävää valuuttaa tai uusia kerättäviä hahmoja ja varusteita. Lootboxin saaminen on pelaajalle lähtökohtaisesti aina myönteinen kokemus, sillä useinkaan pelaaja ei voi olla varma siitä, mitä laatikon sisältä löytyy.

Lootboxien päällimmäinen ajatus on tarjota pelaajille jännittäviä sattumaan perustuvia hetkiä. Tästä johtuu myös ilmiön vahvahko linkittyminen uhkapelaamiseen. Voisi sanoa, että lootboxin avaaminen on hieman samanlaista kuin voitollisen arvan voittosummakentän raaputtaminen, kun kyseessä on veroton kasino. Pelaaja tietää varmasti saavansa jotakin, mutta tämä jokin voi olla joko hyvin matala-arvoista tai oikeasti mullistavaa.

Lootboxien kyseenalaisin puoli on siinä, että useimmiten parhaat ja potentiaalisimmat lootboxit ovat äärimmäisen harvinaisia muutoin kuin rahalla ostettuna. Erityisen suosittuja lootboxit ovatkin näin ollen peleissä, jotka ovat mainosrahoitteisia tai muuten vain ilmaisia ladata. Ne ovat toisin sanottuna usein tärkeä osa pelien ansaintalogiikkaa.

Lootboxien juuret syvällä pelihistoriassa

Lootboxit ovat videopelien ja kännykkäpelien maailmassa verrattain tuore ilmiö. Niiden alkuperä voidaan kuitenkin paikantaa kauas menneisyyteen vanhan retroluokan roolipeleihin.

Final Fantasyn ja Phantasy Starin kaltaiset nostalgiapelit ovat hyödyntäneet pelimekaniikassaan satunnaisuutta jo useita vuosikymmeniä. Usein tämä satunnaisuus nousee esiin etenkin näissä pelisarjoissa nähtävissä satunnaistaisteluissa. Aina silloin tällöin maailman tutkimisen ohessa seikkailu saattaa keskittyä hetkellisesti taistelun ajaksi. Vastaan asettuu tällöin toinen toistaan jännittävämpiä vihollisia, joiden päihittämisestä palkitaan erinäisillä sotasaaliilla.

Etenkin vanhat roolipelit olivat monilta usein mekaniikaltaan varsin toisteisia. Taistelut samoja hirviöitä ja vastustajia vastaan eivät todellakaan olleet harvinaisia, ja juurikin tästä syystä pelikehittäjät lisäsivät taisteluihin hirviökohtaisia satunnaispalkintoja. Esimerkiksi sarvekas demoni saattoi kymmenen prosenttia kerroista pudottaa jälkeensä sarven, jota pystyi käyttämään entistä tehokkaamman keihään rakennusaineena.

Kun sitten tietyt roolipelit alkoivat siirtyä enenevissä määrin nettiin, muodostui sattumanvaraisuudesta kenties vieläkin tärkeämpi ominaisuus. Sen avulla pelaajat pystyivät suhtautumaan peleihinsä kuin eräänlaisina löytöretkinä, joilta saattoi tarttua mukaan milloin mitäkin uutta ja harvinaista tavaraa. Tätä tavaraa pystyy sitten nykyään esittelemään kanssapelaajilleen ja käyttämään kiinnostavana kauppatavarana. Useiden tavaroiden löytämismahdollisuudet ovat nimittäin niin matalat, että niiden omistamisessa todella riittää ylpeilemistä.

Toisinaan roolipeleistä löytynyttä harvinaista tavaraa saatetaan jopa myydä muille pelaajille kalliilla summilla Ebayn kaltaisissa nettihuutokaupoista.

Lootboxien laillisuus

Ilmiön yleistymisen myötä lootboxien laillisuudesta on viime vuosina kiistelty paljon useissa maailman maissa. Esimerkiksi Belgiassa lootboxit on kielletty kokonaan nimenomaan niiden uhkapeliyhtäläisyyksien vuoksi. Erityistä huolen aihetta on aiheuttanut se, että lootboxit tuntuvat olevan erityisen yleisiä lasten ja nuorten peleissä. Juurikin nuorempien pelaajien suosimat kännykkäpelit noudattavat usein free to play -ansaintalogiikkaa, johon lootboxit ja muut sovellusten sisäiset nostot yleensä yhdistyvät.

Myös Suomessa on otettu kantaa lootboxien laillisuuteen. Meillä esimerkiksi THL on ilmaissut huolensa niiden uhkapeliulottuvuutta kohtaan.

Vuoden 2022 lopussa erittäin menestynyt suomalainen kännykkäpelejä tehtaileva yritys Supercell päätti poistaa suositusta Brawlstars-pelistään kokonaan lootboxit ja niihin liittyvän sattumanvaraisuuden. Oletettavasti taustalla oli nimenomaan ilmiöön viime vuosina kohdistunut kritiikki.

Lootboxien tulevaisuus

Toistaiseksi näyttäisi siltä, että lootboxien taival on tulossa tiensä päähän. Ilmaispelialalla useat yritykset ovat jo alkaneet kuumeisesti pohtia uusia tapoja tehdä peleistään tuottavia. Sovellusten sisäisissä ostoissahan ei tosin itsessään sinänsä oli mitään laitonta, kunhan juurikin sattumanvaraisuuden elementti poistetaan. Kalliiden ja isossa kuvassa hyödyttömien virtuaalitavaroiden myyminen itsessään ei ole laitonta, vaikka siinäkin isona maksajana olisivat lapset ja nuoret sekä sitä myöten heidän vanhempansa.

Arviomme on, että muutaman vuoden päästä lootboxit tulevat katoamaan kokonaan miltei kaikesta pelaamisesta. Tuoreilla mobiilipelifirmoilla ei yksinkertaisesti enää ole varaa rakentaa liiketoimintamallejaan ja ansaintalogiikkaansa pelkästään lootboxien varaan.

Ylipäätään rahapelaamisen ja onnenpelien maailma on jatkuvassa muutoksessa. Myös Suomessa on ihan vastikään alettu toden teolla puhumaan markkinoiden vapauttamisesta ja uuden lisenssijärjestelmän luomisesta. Muualla maailmallakin rahapelien maailmaan keksitään jatkuvasti muutoksia, oli kyse sitten entistä sallivammista tai rajoittavammista kehitysaskeleista.