E-urheilujoukkueet keräävät seuraajia
Useimmat e-urheilulajit ovat joukkuelajeja. Näin ollen pelaaminen tapahtuu yhderssä, mutta myös harjoittelu tapahtuu yhdessä. Pelaajat viettävät ison osan ajasta yhdessä harjoitellen pelaamista, strategioita sekä käyden läpi onnistumisia ja epäonnistumisia. Jokainen joukkueessa tietää, että tiimi toimii vain, jos kaikki pelaajat puhaltavat yhteen hiileen. E-urheílu ei siis poikkea perinteisistä urheilulajeista joukkuedynamiikan osalta.
E-urheilulajeista tunnetuimpia joukkuelajeja ovat DOTA 2 (Defense of the Ancients 2), Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) sekä League of Legends (LOL). Myös muita lajeja löytyy sekä tietenkin pelejä, joissa ei pelata joukkueena, kuten Starcraft 2. Joukkuelajeista suurimpien kilpailuita seurataan hyvin tiiviisti ympäri maailman ja pelaajat ovat ainaisen huomion kohteena niin pelatessaan kuin vapaa-ajalla. Nykyisin voidaan sanoa, että useat e-urheilijat sekä joukkueet kokevat yhtä suurta ihannointia kuin jalkapalloilijat ja jääkiekkoilijat joukkueineen.
Pelaajia ja joukkueita joka puolelta maailmaa
Pelaaminen on nykyisin hyvin suosittua ja pelaajia on maailman joka kolkasta. Pelaajat ovat eri kulttuureista, erilaisista elinoloista sekä erilaisen elämän kokemuksen omaavia ihmisiä, jotka kaikki ovat suunnanneet tulevaisuutensa e-urheiluun. E-urheilu on erittäin suosittua ja se yhdistää ihmisiä. Joukkueita onkin hyvin laajasti nykyisin ja suomalaiset pelaajat ovat hyvin edustettuina e-urheilun puolella.
Menestyneimpiin ja tunnetuimpiin joukkueisiin kuuluvat Astralis ja FaZe Clan Tanskasta, Cloud 9 , Evil Geniuses, OpTic Gaming sekä Team Envy Yhdysvalloista, Dignitas, OG sekä Fnatic Euroopan alueelta, ENCE, HAVU, HREDS, KOVA sekä SJ Gaming Suomesta, Mousesports Saksasta, Na’Vi Ukrainasta sekä Ninjas in Pyjamas Ruotsista.
Kuitenkin joukkueita on joka puolelta eri mantereilta. Aasiasta, Euroopasta, Amerikoista sekä Afrikasta löytyy pelaajia sekä joukkueita, jotka panostavat peliinsä aina täysillä, pyrkien kehittymään entistä paremmiksi ja tulemaan oman lajinsa mestareiksi.
Team Liquid – e-urheilun kovin nimi
Niille, jotka e-urheilua seuraavat, ovat myös joukkueet tuttuja. Monelle seuraajalle onkin varmasti Team Liquid tuttu joukkue. Kyseessä on monikansallinen e-urheiluorganisaatio, jolla on pelaajia joukkueissa eripuolilla maailmaa. Toimintansa se aloitti vuonna 2000 ja on näin ollen yksi alan vanhimmista. Joukkueita Team Liquidilla on 13 eri pelissä, joten lajeja riittää. Samalla myös pelaajat koostuvat monista eri kansalaisuuksista.Team Liquid pystyy mahdollistamaan pelaajilleen vakaan e-urheiluammattilaisuuden erilaisten sponsorisopimusten avulla, mikä on pelaajien kannalta erittäin tärkeää ja olennaista. Mukana on myös suomalainen pelaaja, Janne Mikkonen, joka tunnetaan e-urheilun parissa erittäin hyvin. Mikkonen pelaa Hearthstone -pelissä ja on yksi menestyneimpiä e-urheilijoita.
Team Liquidin menestyksessä on ollut osana runsaasti huipputekijöitä. Nykyisin sen omistaa aXiomatic -yhtiö. Alienware Training Facility -keskus on organisaation omistama paikka Los Angelesissa ja se toimii tällä hetkellä Team liquiden päämajana. Samalla siellä myös League of Legends sekä Counter Strike: Global Offensive joukkueet voivat harjoitella pelaamista. Team Liquid on historiansa aikana voittanut yhteensä noin 38 miljoonaa dollaria, johon sisältyy muun muassa kaikkien aikojen suurimpiin voittopotteihin kuulunut 11 miljoonan dollarin potti. On selvää, että joukkueet ovat tasokkaita ja osaavia, sillä joukkueet jatkavat menestymistään vuodesta toiseen.
Evil Geniuses ja OG kärjessä mukana
OG on yksi tunnetuimpia peliorganisaatioita tällä hetkellä. Organisaatio on huomattavasti Team Liquidia nuorempi, sillä OG on perustettu vasta 2015, eli 15 vuotta Team Liquidia myöhemmin. Suurin menestys tiimille on tullut DOTA 2 pelistä. Kuten Team Liquidiin, niin myös OG:n riveihin kuuluu suomalaisia pelaajia. Näihin kuuluu esimerkiksi Topias Taavitsainen. Taavitsainen pelasi joukkueessa 2019 kun OG voitti Team Liquidin The International mestaruuskilpailussa. Tuolloin OG – Team liquid päättyi 3-1 ja voittopotti, eli 15 miljoonaa dollaria oli OG:n.
OG on tuttu siitä, että sen riveissä pelaavat huippupelaajat ovat menestyneet erilaisissa peleissä. Nuoreksi joukkueeksi OG onkin ollut erittäin tehokas. Sen riveissä on huippupelaajia, se on erittäin suosittu joukkue ja se on onnistunut voittamaan jo yhteensä 34 miljoonaa dollaria peleistään. Onkin kiistatonta, että OG on yksi maailman parhaimmista joukkueista, joka tulee todennäköisesti jatkamaan voittokulkuaan.
Emme kuitenkaan voi voittaa kovanluokan joukkuetta nimeltä Evil Geniuses. Evil Geniuses on jopa Team Liquidia vanhempi joukkue, sillä se on perustettu vuonna 1999, eli vuotta ennen Team Liquidia. Evil Geniuses on kuten Team Liquid sekä OG, eli sillä on hyvin paljon eri peleissä pelaajia. Joukkueita löytyy niin Call of Dutyyn, Counter Strike: Global Offensiveen, DOTA 2:en, Fortniteen sekä League of Legendsiin. Vaikka Evil Geniuses on vanha joukkue, ei se kuitenkaan ole voitoissaan yltä nyt samoihin kuin OG tai Team Liquid, silti senkin voittopoteista koostuu tänä päivänä jo noin 25 miljoonan dollarin potti.
Millaisia joukkueet ovat
Jotta joukkue voi menestyä, sen tulee olla tiivis ja osaava. Pelaajien tulee kyetä kommunikoimaan keskenään. Mikään joukkue ei myöskään voi toimia, jos kaikki pelaajat eivät anna parastaan. Näin ollen pelaajilta vaaditaan hyvin paljon harjoitusta ja heillä on valmentajat, jotka auttavat kehittämään pelitaktiikoita sekä pelitekniikoita. Pelaajilta vaaditaan niin pitkäjänteisyyttä, hyvää hahmotuskykyä, kärsivällisyyttä sekä hyviä kommunikointitaitoja.
Jotta joukkueet menestyvät, tekevät pelaajat suuren työn harjoittelemalla pelaamalla. Pelaamisen jälkeen on aika tarkistaa miten pelit menivät. Analysoida yksin sekä yhdessä omia onnistumisia ja epäonnistumisia. Kuten aina ammattilaisurheilussa, myös e-urheilussa tarvitsee pelaajan myös pitää huolta itsestään. Pelaaminen kärsii, jos pelaajat ovat väsyneitä tai huonossa kunnossa. Useissa tapauksissa joukkueet myös majoittuvat samassa paikassa ja pelaavat yhdessä. Valmentajat sekä muut joukkueeseen liittyvät henkilöt ovat lähes koko ajan tavoiteltavissa. Pelaaminen ei ole itsestään selvää, eikä jokainen kehity ammattilaispelaajaksi. Jotta pelaajasta tulee ammattilainen, se vaatii suuren määrän työtä.