E-urheilun arvostus kasvamassa

Elektroninen urheilu on kasvattanut huimasti suosiotaan Suomessa ja se on lajin liiton mukaan jo kolmanneksi suosituin laji nuorten miesten keskuudessa. Arvostus on kasvanut, mutta se laahaa vielä perässä. 

Elektronisen urheilun suosio on kasvanut kohisten viime vuosien aikana. Se on myös ammattimaistunut ja suurimmat tähdet alkavat kuroa jopa tunnettujen jalkapalloilijoiden ja formulatähtien julkisuustasoa. 

Onko se urheilua?

Elektroninen urheilu on kilpaurheilua, jossa hyödynnetään tietotekniikkaa. Pelejä voi pelata joko yksilö- tai joukkuetasolla ja kokoonpanot riippuvat pitkälti pelistä ja pelimuodosta. Ne eivät ole sama asia kuin uhkapelit, joissa casino tarjoaa erilaista pelattavaa rahaa vastaan. 

Elektroninen urheilu on ilmiönä suhteellisen tuore ja se on kasvanut suureksi vasta viime vuosien aikana. Se kiinnostaa ja se ottelut keräävät sankoin joukoin yleisöä paikan päälle ja ruutujen ääreen. Uusi laji herättää paljon mielenkiintoa, mutta myös ennakkoluuloja ja epäilyksiä. Suurin ennakkoluulo liittyy sen kategorisointiin, jossa epäillään e-urheilun olevan oikeaa urheilua. 

E-urheilu vs. perinteinen urheilu

Elektroninen urheilu täyttää kaikki ominaisuudet ja lainalaisuudet kuin mitä perinteisetkin lajit täyttävät. Lajissa liikkuu paljon huippupelaajia, joiden takana työskentelee suuri ja ammattimainen tukijoukko. Pelaajat harjoittelevat erittäin aktiivisesti ja suorittavat erilaisia menetelmiä. Lähes koko elämä pyörii e-urheilun parissa. 

E-urheilun pelaajat joutuvat tai pääsevät matkustelemaan paljon ja vuoteen mahtuu lukuisia päiviä ulkomailla. Ottelut keräävät massoittain yleisöä, jotka seuraavat matseja paikan päältä tai ruutujen välityksellä. Joukkueita kannatetaan ja niiden mittelöinneistä lyödään vetoa. 

Arvostus hiljalleen kasvamassa

Elektronisen urheilun suosioon ja vaikuttavuuteen on alettu havahtua Suomessakin. Alan arvostus on vielä suhteellisen pientä, mutta sitä on alettu arvostaa pikkuhiljaa enemmän. Kasvavan alan merkitystä on viimeinkin alettu ymmärtää enemmän. 

Arvostusta ovat lisänneet esimerkiksi suomalaiset huippupelaajat, jotka ovat näyttäneet ansiokkaasti taitojaan kansainvälisillä areenoilla. Suomalaispelaajilla on ollut taito ja tahto kohdillaan, mikä on nähty kilpailuissa. 

Arvostusta saisi kuitenkin olla enemmän, koska maastamme löytyy jo monia menestystarinoita. Kovan tason elektronisen urheilun maasta nousee tulevaisuudessakin todennäköisesti huippuja, jolloin tietoisuus ja arvostus lajia kohtaan saattaa kasvaa sen ohella. 

Juuret juontavat vuosikymmenien päähän

E-urheilu mielletään 2010-luvun ilmiöksi, mutta ensimmäisiä kilpailuja on järjestetty jo 1960-luvulla Yhdysvalloissa. Suomen koulujen liikuntasaleissa on nähty vuosia myöhemmin alan harrastajia ja esimerkiksi Pac-Manin Suomen mestaruudesta taisteltiin 1980-luvulla. Toiminta oli vielä tuolloin kotikutoista nykymenoon verrattuna. 

Elektronisen urheilun tarinassa onkin samankaltaisia käänteitä kuin esimerkiksi lumilautailussa tai skeittauksessa. Nekin aloittivat vapaamuotoisina lajeina, joita ei harrastettu otsa rypyssä. Ne kasvoivat ajan mittaan ja ovat nykyisin tavoitteellisia ja ammattimaisia urheilulajeja, jotka kuuluvat olympialaisten kisaohjelmaan. 

Tulevaisuus näyttänee, miten käy e-urheilulle. Olisi mielenkiintoista nähdä, kilpaillaanko lajissa koskaan esimerkiksi olympiatasolla. E-urheilu alkoi saada jalansijaa vasta vuosituhannen alussa, kun internet alkoi yleistyä. Silloinkaan sitä ei nähty vielä miljoonabisneksenä maailmanlaajuisesti. Todellinen läpimurto nähtiin viime vuosikymmenellä, kiitos teknologisen kehityksen.